Misschien herken je het wel. Je valt af, het gewicht van de weegschaal wordt lager, het vet percentage wordt minder en aan je hele lijf zie je dat je slanker wordt. Maar er is één ding wat duidelijk zichtbaar blijft: je buik. 

Vet slaat zich op twee manieren op, namelijk subcutaan- en visceraal vet. Subcutaan vet is het vet wat je vast kan pakken, dat tussen je spieren en je huid zit. Visceraal vet is het vet dat zich rondom de organen (lever, alvleesklier en de nieren) bevindt en wat eigenlijk veel ongezonder is. Een teveel aan visceraal vet wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op gezondheidsklachten zoals diabetes type 2, insulineresistentie, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk en obesitas. 

Een verhoogd visceraal vet heeft invloed op je vethormoon, wat je lichaamsvet reguleert. Visceraal vet remt je vethormoon waardoor je lichaam meer vet produceert dan het eigelijk nodig heeft waardoor je vetpercentage zal stijgen. We kunnen dus concluderen dat het van groot belang is om ons visceraal vet laag te houden. 

Hoe kom je er achter wat jouw visceraal vet is?
Je kan op meerdere manieren je visceraal vet meten. De meeste nauwkeurige is om dit te doen bij een arts die de beste apparatuur tot zijn beschikking heeft om je visceraal vet te meten. Een eenvoudige methode die je zelf kunt doen, is het meten van de grootste delen rond je taille en heup. Echter is deze optie niet helemaal nauwkeurig. Deel je taille door de heupomtrek. Een gezond lichaam moet minder dan 1,0 zijn voor mannen of 0.85 voor vrouwen. Ook wij beschikken over een weegschaal die je visceraal vet meet. Ook hierbij geldt dat er betere weegschalen (lees duurdere) die het nauwkeuriger kunnen meten. Mocht je zelf een weegschaal tot je beschikking hebben die visceraal vet kan meten, dan heeft deze een waarschijnlijk een waarde tussen de 1 en 59. Een beoordeling tussen de 1 en 12 geeft aan dat je een gezond niveau van visceraal vet hebt. Alles daarboven heeft aan dat je een te hoog visceraal vetgehalte hebt.

Maar…
Zoals hierboven beschreven is het super waardevol om er achter te komen wat je visceraal vet. Maar wat heb je er aan als je dit weet? Het kan je onzeker maken wat misschien wel weer zorgt voor extra stress waardoor je nog meer vet opslaat. Wij kijken niet naar één meting en zijn niet in paniek als één meting niet goed uitpakt. Ook vinden wij het niet belangrijk om dit super nauwkeurig te meten en te weten. Het is uiteindelijk maar een getal. Wat veel belangrijker is jouw proces om dit getal lager te krijgen. Uiteindelijk willen we alle metingen (100% nauwkeurig of niet) naast elkaar leggen en een dalende lijn zien en tot resultaten te komen. 

Wat kan je doen om visceraal vet te verliezen?

  • Ga voor voldoende slaap (het liefst 8 uur)
  • Zorg dagelijks voor voldoende beweging
  • Doe minimaal 1x per week een half uur een cardio-activiteit (fietsen, roeien, hardlopen* etc.)
  • Doe 2x per week aan krachttraining
  • Zorg voor voldoende ontspanning
  • Hanteer een gezond en gevarieerd voedingspatroon
  • Minder in alcohol en rook niet

Onze personal trainingen zijn niet ingericht op enkel trainen en met een goed gevoel naar huis. Wij willen je kennis en inzicht meegeven zodat jij weet waarom het zo belangrijk is en wat je er aan kan doen. Dit doen we doormiddel van intensieve en persoonlijke coaching. Bij ons krijg je niet voorgekauwde voedingsschema’s, trainingsschema’s en andere manieren voorgeschoteld. We gaan op zoek naar wat voor jou werkt zodat we optimale resultaten kunnen halen!

*hardlopen is een hele goede training maar voor mensen met overgewicht raden we dit af.