Als we aan het immuunsysteem denken dan denken we vaak dat dit onze algehele weerstand is. Het bepaalt of je snotterig wordt in de winter of daadwerkelijk goed ziek wordt. Deels is dit waar, maar het immuunsysteem is veel meer dan dat.

Het immuunsysteem is een erg grote en belangrijke speler in onze gezondheid. Het is het domein wat bepaalt hoe we ons voelen op een dag, of we gelukkig zijn, of we chronische ziektes krijgen en hoe snel we herstellen van blessures. Tevens heeft het een belangrijke rol in pijn en onze dagelijkse energie.

Het immuunsysteem bevindt zich voornamelijk in het maag-darmkanaal. Dit komt omdat hier het belangrijkste contact met de buitenwereld plaatsvindt, denk aan het uitwisselen van eten en drinken. 

Je kan dus zeggen dat het maag-darmkanaal eigenlijk een lange buis is. En eigenlijk bevindt deze buis zich nog buiten het lichaam. En het immuunsysteem bepaald wat er wel en wat er niet door het lichaam mag. Alles wat wel door die buis heen gaat, gaat naar binnen omdat het ‘nuttig’ is. Er zitten vezels vezels, vitamines, mineralen en energie in de voeding. Alles wat niet door de buis heen gaat, zijn lichaamsvreemde stoffen en gaat weer naar buiten door middel van ontlasting. Helaas kan deze buis ook disfunctioneren wat weer zorgt voor een verhoogde doorlaatbaarheid waardoor er meer lichaamsvreemde stoffen in ons lichaam komen. Met als gevolg op eerder genoemde aandoeningen. 

Ons immuunsysteem heeft een bepaalde capaciteit en kan dus niet harder werken dan een bepaalde grens. Wordt ons lichaam teveel belast door middel van slechte voeding, medicatie, te veel stress, en een slechte nachtrust etc., dan raken deze organen aan hun maximale capaciteit. Uiteindelijk kunnen andere mechanismen in ons lichaam, denk aan onze longen, huid en oren, ogen en neus ook ondersteunen. Maar wel met een gevolg tot verkoudheid, griep of andere klachten. 


Maar hoe zorg je nu voor een gezond en verbeterd immuunsysteem? 

1: Zorg voor voldoende kwalitatieve maaltijden gedurende je dag/week/maand
2: Vermijd zoveel mogelijk toegevoegde suikers
3: Zorg voor meer inname van Omega 3 en minder Omega 6 vetzuren
4: Vermijd zoveel mogelijk alcohol
5: Heb weinig stress/(werk/gezin)druk
6: Rook niet
7: Beweeg voldoende
8: Slaapkwaliteit


We weten nu dus dat het immuunsysteem echt een grote rol heeft in het behalen van jouw doelstellingen. In onze trajecten zoomen we dus ook erg in op dit domein.


Merwin